loader
Porady

Co ile wymieniać świece zapłonowe?

Poszczególne elementy mogą się zużywać w trakcie eksploatacji samochodu. Układ zapłonowy nie jest tu wyjątkiem. Składa się on z wielu części, które tworzą cały układ. Świece zapłonowe są jednym z takich elementów. Czym dokładnie są świece zapłonowe? Jak często należy je wymieniać? Jakie są oznaki zużycia świec zapłonowych? Dowiedz się więcej na ten temat w dzisiejszym artykule

Co to jest świeca zapłonowa?

Choć nie jest to oczywiste, świeca zapłonowa jest jednym z najważniejszych elementów układu zapłonowego. Jest ona integralną częścią silnika spalinowego i występuje tylko w samochodach napędzanych benzyną. W bloku silnika znajdują się świece zapłonowe. Jeden koniec znajduje się w komorze spalania, a drugi na zewnątrz jednostki napędowej. Przewody wysokiego napięcia, które są podłączone do świecy od zewnątrz, dostarczają napięcie z cewki zapłonowej. Jest ono podłączone do świecy na drugim końcu, gdzie generuje iskrę. Iskra ta służy do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania, co następnie generuje ruch cylindra. Budowa świecy zapłonowej jest prosta. Składa się ona z wielu elementów, w tym:

  • Elektroda środkowa
  • Elektroda boczna
  • Korpus świecy
  • Izolator ceramiczny
  • Nakrętka kontaktowa

Elektrodę środkową możesz wykonać z dowolnego z wielu materiałów, w tym z niklu, irydu lub platyny. Materiał użyty do wykonania elektrody środkowej świecy decyduje o jej trwałości. Elektrody boczne mogą być dodawane do świec zapłonowych w różnych ilościach. Zwiększona liczba elektrod bocznych może poprawić skuteczność świecy.

Różne typy świec zapłonowych

Istnieje wiele rodzajów świec zapłonowych dostępnych u różnych producentów elementów układu zapłonowego, takich jak NGK i Beru. Świece te mogą różnić się między sobą budową oraz materiałami, z których wykonane są elektrody środkowe. Dzięki temu podziałowi możemy wyróżnić trzy rodzaje świec zapłonowych.

Świece zapłonowe niklowo-litowe - Są to najtrwalsze i najtańsze standardowe świece zapłonowe. Posiadają elektrodę środkową ze stopu niklowo-litowego.
Irydowe świece zapłonowe są droższe, ale mają dwukrotnie dłuższą żywotność niż standardowe świece zapłonowe. Mają elektrodę środkową ze stopu irydu.
Świece zapłonowe platynowe są najdroższymi świecami zapłonowymi. Wyróżniają się wysoką jakością i długotrwałą wytrzymałością. Ich elektroda środkowa wykonana jest z platyny. Najlepiej sprawdzają się w pojazdach zasilanych gazem LPG lub CNG.

Świece zapłonowe oprócz elektrod środkowych mogą różnić się od siebie elektrodami bocznymi (elektrodami masy). Możemy rozróżnić, w zależności od konstrukcji świecy zapłonowej.

  • Elektroda przednia;
  • Elektroda boczna;
  • Elektroda boczna podwójna;
  • Potrójna elektroda boczna;
  • Elektroda boczna poczwórna;
  • Elektroda boczna podwójna pierścieniowa;
  • Elektroda środkowa z końcówką srebrną;
  • Platynowa końcówka na elektrodzie środkowej
  • Elektroda dwustronna z platynowymi końcówkami

Objawy zużycia świec zapłonowych

Zużycie świec zapłonowych jest częstym problemem. Najczęściej są one oznaką stopniowego spadku wydajności układu napędowego. W skrajnych przypadkach mogą powodować utrudniony lub całkowity brak możliwości uruchomienia pojazdu. Problemy ze świecami zapłonowymi mogą prowadzić do wzrostu spalania lub nierównomiernej pracy jednostki napędowej. W przypadku uszkodzenia jednej ze świec zapłonowych może dojść do zatrzymania pracy jednego cylindra. Spowoduje to utratę mocy silnika, wibracje w całym samochodzie oraz zwiększoną emisję dymu z wydechu. Jakie są najczęstsze przyczyny uszkodzenia świec zapłonowych Najczęstsze to:

  • Zanieczyszczenie elektrod świec zapłonowych (np. oleiste).
  • Przegrzanie może spowodować deformację elektrod
  • Zużycie elektrod (np. przekroczenie dopuszczalnej granicy zużycia świecy);
  • Nieprawidłowy montaż może spowodować uszkodzenie elektrod.

Świece zapłonowe kwalifikują się do wymiany, jeśli wykazują którykolwiek z powyższych objawów.

Jak często należy wymieniać świece zapłonowe?

Jak często należy wymieniać świece zapłonowe? Każdy model samochodu ma swoje własne wymagania dotyczące wymiany świec zapłonowych. Szczegółowe informacje znajdują się w instrukcji obsługi każdego pojazdu. Również styl jazdy kierowcy może mieć wpływ na częstotliwość wymiany świec zapłonowych. Eksperci zalecają, aby świece zapłonowe były wymieniane regularnie. Jak często należy wymieniać standardowe świece zapłonowe? Przewiduje się, że niklowo-litowe świece zapłonowe powinny być wymieniane po przejechaniu 30 000 kilometrów. Dlatego lepsze są irydowe i platynowe świece zapłonowe. Jak często należy wymieniać irydowe świece zapłonowe? Po przejechaniu około 60 tysięcy kilometrów zaleca się wymianę irydowych świec zapłonowych. Jest to dwukrotnie więcej niż w przypadku standardowych świec zapłonowych. Jeszcze lepiej wygląda sytuacja w przypadku platynowych świec zapłonowych. Jak często należy wymieniać platynowe świece zapłonowe? Platynowe świece zapłonowe powinny być wymieniane średnio co 100 000 km. Jest to najlepszy wynik spośród wszystkich świec zapłonowych. Jeśli chcesz zachować niezawodność i trwałość swojego pojazdu, najlepiej wymień je na platynowe świece zapłonowe.

Jak często należy wymieniać świece zapłonowe w silnikach zasilanych LPG
Różne źródła mają różne opinie na temat tego, jak często należy wymieniać świece zapłonowe w samochodach zasilanych LPG i CNG. Uważa się, że świece zapłonowe w samochodach zasilanych LPG lub CNG zużywają się szybciej niż te zasilane benzyną. Samochody zasilane LPG powinny być wymieniane na standardowe świece zapłonowe po przejechaniu 15 000 km. W przypadku platynowych lub irydowych świec zapłonowych powinno się je wymieniać co 30 000 km.

Jakie są korzyści z wymiany świec zapłonowych?

Regularna wymiana świec zapłonowych w samochodach z silnikami benzynowymi pomaga zapobiec pojawieniu się typowych objawów zużycia. Regularna wymiana świec zapłonowych jest więc zalecana, aby uniknąć:

  • Nierównej pracy silnika
  • Zwiększonego spalania
  • Problemy z uruchomieniem jednostki napędowej

Ważne jest, aby wymieniać świece zapłonowe w podanych odstępach czasu, aby zapobiec uszkodzeniu jednostki napędowej. Możliwe jest, że zużyta świeca zapłonowa ulegnie awarii i wpadnie do komory cylindra. Spowoduje to dodatkowe uszkodzenie jednostki napędowej i będzie wymagało kosztownych napraw. Regularna wymiana świec zapłonowych ma kluczowe znaczenie dla pracy silnika.