loader
Blog motoryzacyjny

2023 Corvette Z06 pokazuje, że GM wkłada w to dużo pracy

BACK TO: Blog "Zero do 60 razy Recenzje samochodów 2023 Corvette Z06 pokazuje, że GM wkłada dużo pracy

2023 Corvette Z06 pokazuje, że GM wkłada dużo pracy

Szybciej niż świeżo upieczony student, który prosi AI o esej.

Wygląda na to, że w 2020 roku wydarzyły się wszystkie ważne wydarzenia, w tym wielkie wiadomości motoryzacyjne. Środkowo-silnikowa Corvette ósmej generacji pojawiła się na rynku w szczytowym momencie, zbierając entuzjastyczne recenzje, wykazując ogromne braki i ceny, które okazały się prorocze dla reszty rynku nowych samochodów. Choć Stingray był wtedy wielką nowością, jeszcze ważniejsze od modelu podstawowego jest wyczynowe wykończenie Z06, które pojawi się w 2023 roku. Zrzućcie z siebie dżinsy i białe buty New Balance, czas na dogłębne spojrzenie na najpotężniejsze Z06 wszech czasów.

Jak się tu znaleźliśmy

Podczas gdy obecne Z06 trafia na pierwsze strony gazet, trzycyfrowa liczba sięga w historii Corvette do czasów, gdy Twoja hipsterska kolekcja winyli była nowa. C2 Z06 nie wyglądał inaczej niż wersja podstawowa, ale był ostrą bronią do jazdy po torze, z ulepszonym zawieszeniem i hamulcami. Pomyśl raczej o fabrycznej wyścigówce w autocrossie, niż o dzikim, zorientowanym na drag stripie ZL1 z 1969 roku. W 2001 roku zadebiutował model Z06 z silnikiem LS6 o mocy 385 KM, mniejszą masą i większą przyczepnością w porównaniu z podstawową Corvette. Co ciekawe, Chevy zastosowało tytanowe tłumiki i magnezowe felgi, aby zmniejszyć masę. To zaawansowane technologicznie rzeczy z czasów, gdy wszyscy używaliśmy Limewire na 56K do nagrywania płyt CD Limp Bizkit. Pakiet Z06 był tylko kilka tysięcy droższy od podstawowego i sprzedawał się na tyle dobrze, że notorycznie tani urzędnicy GM zatwierdzali go dla każdej kolejnej generacji.

Zbudowany na bazie rewolucyjnej Corvette ósmej generacji, Z06 z 2023 r. poprawia wydajność tego codziennego samochodu sportowego z silnikiem średniej klasy. Ulepszono niemal wszystko, od zawieszenia i hamulców, po nowy silnik i zmieniony wygląd zewnętrzny.

Wspaniały silnik

Pod maską 2023 Z06 zobaczysz... cóż, pusty bagażnik. Nadal nie jestem do tego przyzwyczajony. Skieruj się do tyłu, otwórz tylną klapę i zobaczysz silnik LT6 wciśnięty między tylne koła. To popisowy silnik, godny noszenia odznaki włoskiego konia w koronie, i to nie jest przesada. LT6 to 5,5L V8, więc jest mniejszy niż 6,2L w podstawie i czcigodny 5,7L LS6 sprzed 20+ lat. Silnik ten nie ma również doładowania w C7 Z06, więc można by pomyśleć, że LT6 jest słabszy. Tak jednak nie jest, ponieważ LT6 rozwija moc 670 KM przy 8 400 obr/min. Moment obrotowy odzwierciedla pojemność skokową i liczbę obrotów - 460 lb-ft przy 6 300 obr/min. Jeśli te liczby wydają się dużo, to masz rację. C8 Z06 jest rekordzistą w produkcji najmocniejszego wolnossącego produkcyjnego V8, jaki kiedykolwiek pojawił się na rynku. Chevy osiąga to dzięki konstrukcji DOHC, która pozwala na zastosowanie większych zaworów dla lepszego oddychania oraz płaskiej korby dla zmniejszenia masy i doskonałej równowagi. Wewnątrz znajdują się tłoki z kutego aluminium, kute tytanowe korbowody i masywny aktywny (o zmiennej długości) kolektor dolotowy.

Kolektor dolotowy LT6 wymaga osobnego artykułu. Zamiast znanego z LSx pojedynczego korpusu przepustnicy, mamy tutaj podwójny korpus z dwoma korpusami o średnicy 87 mm. To bardzo fajna informacja, ale najfajniejsze jest to, jak to działa, ale to wymaga najpierw trochę historii.

Jeszcze za czasów Regana, samochody były do bani, jeśli chodzi o produkcję koni mechanicznych w fabryce, ponieważ wydajność nie była przewidziana we wczesnych systemach wtrysku paliwa. GM próbował to naprawić w modelu Corvette z 1985 roku, wprowadzając układ dolotowy o nazwie Tuned Port Injection. Lubimy myśleć o powietrzu stale napływającym do silnika ze stałą prędkością, zasysanym do silnika, gdy zawór dolotowy jest otwarty. W rzeczywistości jednak, kiedy zawór dolotowy się zamyka, całe to pędzące powietrze zatrzymuje się, tworząc impulsy lub fale ciśnienia wewnątrz dolotu. GM zaprojektował system TPI z długimi kanałami dolotowymi dostrojonymi do pewnej długości, tak aby impulsy powietrza zatrzymujące się podczas przyspieszania samochodu były ułożone jeden na drugim. Dzięki temu stara C4 'vette otrzymywała ścianę powietrza pod ciśnieniem, która uderzała w momencie otwarcia zaworu wlotowego, prawie jak tania, bezczęściowa turbosprężarka o niskim poziomie doładowania. Projekt się sprawdził, a L98 zapewniał większy moment obrotowy niż LS1, który zadebiutował ponad dekadę później. Minusem było to, że projekt szybko przestał działać powyżej 4500 obr/min, a silniki TPI odnotowały dramatyczny spadek mocy powyżej 5000 obr/min.

Dolot LT6 ma tę samą inspirację TPI, z dostrojonymi kanałami dolotowymi, które tworzą fale ciśnienia, które uderzają w porty dolotowe w odpowiednim czasie. Termin "aktywny" odnosi się do zmiennej długości kanałów, więc LS6 może używać sztuczek TPI bez utraty tchu przy wyższych obrotach, jak w przypadku konstrukcji ze stałymi długimi kanałami. W Z06 fale ciśnieniowe mogą również przechodzić pomiędzy lewą i prawą komorą, dostarczając lekko sprężone powietrze tam, gdzie jest ono potrzebne. Jest to tylko jedna część tego, co pozwala Z06 kręcić się do 8,600 rpm, wystarczająco wysoko nawet dla entuzjastów Hondy.

Niektóre ukryte elementy

Masowo błędnie parafrazując Henry'ego Forda: "Możesz dostać Z06 z dowolną skrzynią biegów, o ile jest to ośmiobiegowe podwójne sprzęgło". W porządku, już słyszymy narzekania. Niestety, minęły czasy, kiedy czysty samochód sportowy wymaga manualnej skrzyni biegów. Potrzeba ścigania się z czasem od zera do 60 i czasem okrążenia Nurburgringu oznacza, że dolna linia nie może polegać na wątpliwej zdolności mięsa w fotelu kierowcy, które przesuwa skrzynię biegów według własnego uznania. C8 Z06 sam sobie radzi ze zmianą biegów dzięki błyskawicznej 8-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów zbudowanej przez TREMEC. Moc jest wysyłana tylko na tylne koła (Dicaprio mruży oczy na E-Ray'a), z krótszym przełożeniem końcowym 5.56.

Zawieszenie pozostaje w formacie C8 Stingray, z niezależnym przodu i tyłu typu SLA. Pomyśl o przednim zawieszeniu 4. generacji F-body i jesteś blisko, ale w przeciwieństwie do Camaro Joe Dirt'a, Z06 dostaje standardowe aktywne amortyzatory MagnaRide, które zapewniają komfortowe odczucia podczas jazdy po autostradzie i natychmiastową możliwość regulacji przy wyzwaniach na torze. Opcjonalne koła z włókna węglowego w pakiecie Z07 pozwalają zrzucić ponad 40 funtów masy obrotowej. Niestety, chromowane felgi nie są dostępne tym razem. Być może nie myślisz o hamulcach jako o seksownych, ale te są. Standardowe hamulce Z06 wyposażone są w zaciski i wirniki Brembo, z żelaznymi 14,6-calowymi wirnikami z przodu z sześciotłoczkowymi zaciskami, podczas gdy tył (z większą masą) dostaje 15,0-calowe wirniki i czterotłoczkowe zaciski. To są masywne, z perspektywy mojego starego "wyczynowego" samochodu, który miał 10,5-calowe rotory z przodu. Przejdź na pakiet Z07 i Brembo rzuca na ciebie wszystko, z wentylowanymi karbonowo-ceramicznymi 15,7-calowymi wirnikami z przodu i 15,4-calowymi z tyłu. Moje stare fabryczne koła nie były tak duże. Poza kołami i plakietkami, możesz rozpoznać Z06 po ogromnym skrzydle i poczwórnych rurach wydechowych.

Liczby

Cała ta moc, technologia i możliwości składają się na czas od 0 do 60 w wysokości 2,6 sekundy, pokonując droższego Nissana GT-R z napędem AWD o prawie pół sekundy. Ćwierć mili przejeżdża w zatwierdzonym przez Dominica Torreto czasie 10,5 sekundy. Prędkość maksymalna jest słabym punktem Z06, jeśli w ogóle można to tak nazwać, ponieważ agresywne przełożenie ogranicza prędkość maksymalną do "zaledwie" 195 mph w podstawowym wyposażeniu i 188 mph z ulepszonym wyposażeniem Z07. Wyniki na Skidpadzie pokazują absurdalne 1.22g, co brzmi jak byś chciał zainstalować czteropunktową uprząż ASAP. Powinieneś być w stanie dostać się do niskich 20s dla mpg, ale recenzenci odnotowali 12 mpg real-world, ponieważ prowadzili go prawidłowo. Ty też powinieneś.

Końcowe przemyślenia

Dziwnie jest nadawać samochodowi sportowemu, który kosztuje Tesla Plaid pieniądze, tytuł "okazja". Jednak 2023 Z06 absolutnie zasługuje na nagrodę za maksymalną wartość za dolara. To taka sama cena jak bazowe (zero opcji) Porsche 911, samochód, który Z06 zawstydzi. Jest o całą bazową cenę Corvette tańsza od 911 Turbo S, i jest o połowę tańsza od McLarena Artura, będąc jednocześnie szybszą od obu.

Nie chodzi też tylko o liczby. Z06 z 2023 roku to coś więcej niż tylko niesamowity samochód "za cenę", to naprawdę imponujący samochód w każdej metryce. Car & Driver przyznał mu maksymalną ocenę 10/10 w swojej ostatniej pochlebnej recenzji i upragnione miejsce na liście 10 najlepszych. C&D nie znalazł żadnych minusów, wskazując jedynie na nierówną jazdę w najbardziej sportowych ustawieniach zawieszenia, "...i to wszystko".

W pewnym sensie, 2023 Z06 reprezentuje najbardziej szaloną rzecz w GM. To jest firma, która dostarczyła nieudolne badziewie jak Pontiac G3 i Chevy Spark EV. Ich połowiczne próby, jak GTO i Volt, a może ich dobre samochody, jak Bolt, który ma potencjał spalenia twojego domu i pozwu zbiorowego. Ten sam korporacyjny śmietnik, który nie potrafi wymyślić, jak budować konkurencyjne minivany czy sedany, a więc rezygnuje z produkcji minivanów i sedanów - cedując całe segmenty rynku na rzecz konkurencji - może również stworzyć samochód tak doskonale genialny jak Z06. Samochód, który bierze na siebie świat, pokonuje go, a potem dorzuca sól do rany, zaniżając jego wartość. Corvette Z06 z 2023 roku jest przykładem tego, co GM może zrobić, gdy się postara. Wyobraźcie sobie, co by się stało, gdyby wkładali tyle wysiłku w każdy wyprodukowany przez siebie pojazd.

2023 Chevrolet Corvette Z06 Review Zdjęcia:

Related Blog Posts Dodaj komentarz